Pressrum

Egmont släpper banbrytande modell för programmatiska köp

Wed, 23 Mar 2016 10:54:59 GMT

Som första publicist i Sverige släpper nu Egmont hela sitt annonsutrymme till programmatisk försäljning genom införandet av så kallad header bidding-teknik. [image]Header bidding är en avancerad teknik som innebär att programmatiska annonsköp har lika stora möjligheter att komma åt de mest attraktiva annonsytorna som vanliga annonsköp. – Vi vill skapa förutsättningar för den mest relevanta och bäst betalande annonsören att synas för rätt målgrupp, och låter nu vår programmatiska handel gå före vår premiumförsäljning, säger Björn Österman, digital försäljningschef på Egmont Publishing.


Svenskgolf.se värvar supertalangen Marcus Kinhult

Tue, 19 Jan 2016 08:10:00 GMT

I höstas lanserade Europas största golftidning, Svensk Golf, den nya webbsajten www.svenskgolf.se. Nu tar tidningen ytterligare ett kliv i sin digitala satsning och värvar en av världens största golftalanger, Marcus Kinhult, som bloggare. [image] 19-årige Marcus Kinhult från Fiskebäckskil i Bohuslän blev i november en av de yngsta svenskarna någonsin att kvala in på Europatouren. I slutet av 2015 rankades Marcus som världens tredje bäste amatörspelare, och under 2016 debuterar han som proffs. Hur det går och hur livet på touren egentligen ser ut kommer bohuslänningen att skildra i sin


Svensk moderedaktör utsedd till världens tredje bäst klädda man

Wed, 13 Jan 2016 09:05:00 GMT

Egmontmedarbetaren och modeprofilen Andreas Weinås har utsetts till en av världens tio bäst klädda män på Instagram. Manolo-redaktören är nummer tre och enda svensk på listan, som tagits fram av brittiska modemagasinet GQ. [image] Brittiska GQ (http://www.gq-magazine.co.uk/style/articles/2015-12/22/10-best-dressed-men-on-instagram-2016) har valt ut ”Instagrams sartoriella kungar som du borde följa omedelbart” med en prestigefylld topp-10-lista. Konkurrensen i tävlingen var knivskarp. Andreas Weinås – stilredaktör på King, expert i Kingpodden (http://www.kingmagazine.se/artiklar/nyheter/


Egmont nyrekryterar och satsar på digitala nischer

Tue, 08 Dec 2015 13:52:00 GMT

Nu är det klart att Egmont Publishing flyttar sin verksamhet inriktad på den digitala annonsaffären till en separat enhet. Syftet är att öka fokus på den digitala verksamheten och skapa en mer snabbrörlig organisation för att möta den höga förändringstakten på annonsmarknaden. Som ett led i satsningen växlar företaget nu upp den digitala försäljningen med tre nyrekryteringar. – Vi har en stark tro på våra nischer och intresseområden, och möjligheten att skapa attraktiva kommersiella samarbeten, exempelvis native-annonser. Våra sajter samlar köpstarka målgrupper och med hjälp av vår data kan


Egmont digitaliserar och effektiviserar verksamheten inom ett av sina tre affärsområden

Tue, 29 Sep 2015 08:44:00 GMT

Egmont Publishing har idag lämnat förslag till organisationsförändringar inom affärsområdet Man i Stockholm. Samtidigt tas ett offensivt steg i den digitala satsningen med bildandet av ett nytt, separat digitalt bolag. Förändringar inom affärsområdet Man i Stockholm Egmont Publishing är organiserat i tre affärsområden med olika målgrupper. De områden som riktar sig mot barn och ungdomar, samt kvinnor utvecklas fint och har en sund lönsamhet. Affärsområdet Man, med redaktioner och annonsförsäljning i Stockholm och i Åre, har dock erfarit en del utmaningar den senaste tiden. För att möta


Vagabond värvar den svenska internetstjärnan Yoga Girl

Tue, 28 Apr 2015 08:35:00 GMT

Hon är yogafenomenet som tagit internetvärlden med storm. Svenska Rachel Bråthen, 26, har blivit en digital stjärna med hela 1,3 miljoner följare på Instagram. Nu börjar hon blogga på Vagabond.se tillsammans med sin make Dennis. [image] Läsarna får bland annat följa med Rachel Bråthen på ”The Happiness Tour” i USA under våren, men får också en unik inblick i parets liv på Aruba, där de är bosatta.  – Det är jättetrevligt att få dela med oss av hur vi lever. Bloggen kommer att handla om hur vi tar dagen som den kommer. Från Costa Ricas djungel till betongdjungeln i New York, säger


Egmont förvärvar Svensk Golf

Wed, 22 Apr 2015 07:00:00 GMT

Svenska Golfförbundet säljer sin medieverksamhet till Egmont. I köpet ingår tidningen Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se. Egmont tar över verksamheten inklusive de fem anställda från den 4 maj 2015. Svensk Golf kommer även i fortsättningen vara tidningen för medlemmar i svenska golfklubbar. [image] – Vi är glada för att vi lyckats nå en överenskommelse med ett stort förlag och seriös aktör inom mediebranschen som kan utveckla och fortsätta ge ut en tidning till Sveriges golfare, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors. Svensk Golf är en av landets


Egmont Publishing lanserar annonser i 3D-format

Mon, 09 Mar 2015 12:56:00 GMT

Egmont och Goo technologies har länge samarbetat för att utveckla mer engagerande annonsformat. Den 9 mars sker premiären av detta samarbete i form av 3D-annonser för Mazda på kingmagazine.se och automotorsport.se Viewability och engagemang är viktiga parametrar för dagens annonsörer. Egmont Publishing ligger i framkant vad det gäller digital utveckling inom förlagsbranschen. - Reklamtrötthet och ad-blockers är stora utmaningar för hela branschen. Därför blir interaktiva annonser, som ger ett mervärde till besökaren, allt viktigare. Annonseringen skall vara en del av innehållet och inte


Auto Motor & Sport ökar kraftigt – nu Sveriges största bilsajt

Thu, 12 Feb 2015 06:55:00 GMT

Under förra veckan nådde automotorsport.se hela 217 000 unika besökare. Det är den högsta siffran någonsin för en svensk bilsajt och innebär att automotorsport.se nu gått om konkurrenterna Teknikens Värld och Vi Bilägare. – Förklaringen är våra oerhört duktiga redaktörer! De jobbar mer aktivt med att sprida materialet än tidigare, men har också en fingertoppskänsla för vilka ämnen som läsarna är intresserade av, säger Thomas Eriksson, ny digital förlagsredaktör på Egmont Publishing. Trafiken till automotorsport.se har ökat kraftigt sedan årsskiftet och sajten har länge haft en hög


Vagabond och King ökar med mer än 500 procent

Fri, 30 Jan 2015 17:27:00 GMT

Flera sajter i Egmont Publishings nätverket har inlett året med att spränga sina trafikrekord. Nätverket nådde under förra veckan fler än 1,3 miljoner unika besökare. Modemagasinet King har haft en rejäl läsartillströmning och nådde förra veckan 157 000 besökare. Det är en ökning med över 500 procent jämfört med samma period förra året. – Vi arbetar lite annorlunda nu och det ger resultat direkt. Vi har bl a skapat en gemensam digital redaktion som fokuserar enbart på våra sajter. Dessutom har vi ju väldigt duktiga redaktörer på Egmont, säger Thomas Eriksson, nytillträdd digital


Thomas Eriksson ny digital förlagsredaktör på Egmont Publishing

Wed, 28 Jan 2015 07:41:00 GMT

Egmont Publishing ökar nu ytterligare sin satsning på digital verksamhet genom att rekrytera Thomas Eriksson som digital förlagsredaktör. Thomas kommer närmast från Schibsted, där han arbetat i drygt 5 år varav fyra år som nyhetsredaktör på Aftonbladets onlinedesk. Thomas var även med och startade nyhetstjänsten Omni. – Det känns väldigt roligt att få vara en del av Egmonts stora satsning. Det är ett spännande mediehus som kan nå ännu större framgångar digitalt, säger Thomas Eriksson. Thomas kommer att leda en digital webbredaktion som bland annat har hand om sajter som vagabond.se,


Egmont Publishing inleder året med att spränga miljonvallen

Wed, 14 Jan 2015 08:16:00 GMT

Under årets andra vecka nådde Egmont Publishings nätverk fler än en miljon unika användare. Många sajter i nätverket, bland annat Auto Motor & Sport, Åka Skidor och båtsajterna, visar starka siffror och bidrar till resultatet. – Tillströmningen av läsare och annonsörer har till stor del att göra med den nya digitala strategi som vi sjösatt. Även bl a Icakuriren, Hus & Hem och Hälsa ingår numera i Egmonts nätverk. Vi ser många intressanta synergieffekter mellan våra olika varumärken och räknar med att nå ännu fler människor framöver, säger Thomas Eriksson, ny digital förlagsredaktör på


Läs mer